Fra tidlige uventede opdagelser til Ford’s masseproduktion!
Lad os dykke ned i den fascinerende fortælling om den fire-hjulede kammerat, vi allesammen elsker og hader – bilen! Vi starter i det Victorianske Storbritannien, hvor en sær flok mekanikgalninge lavede de første eksperimenter med selvkørende køretøjer. Faktisk var det ikke planen at opfinde bilen – disse gække var bare gale efter at se, hvad dampkraft kunne gøre (et par af dem endte også på den lukkede afdeling). Selvom deres forsøg mest af alt mindede om en raket på hjul, kom der alligevel nogle knoglerystende opdagelser ud af det.
Godnat, hestevogn – her kommer Benz og Daimler!
På den anden side af Kanalen svedte et par tyske nørder med briller og overskæg over de første egentlige biler. Selvom det højest sandsynligt var decideret ufedt at drage rundt i deres splejsede motormaskiner, så åbnede det for noget helt nyt – privatbilismen! Pludselig kunne man selv transportere sig hvor som helst uden at skulle spænde sin hingst for en vogn.
Henry Ford: Masseproduktionsmesteren
Mens europæerne hjernebarkede, skete der samtidig noget i den Nye Verden. Manden med flest penge i det store bilmekka Detroit var Henry Ford, som fandt ud af at hvis han lavede den samme model bil i store, sorte bunker, kunne han tjene kassen! Derfor blev Modellen T født, og fra 1908 kunne selv helt almindelige amerikanere få deres egne firebenet.
Biler overalt – og det blev aldrig det samme igen!
Med Ford’s genistreg blev bilen allemandseje, og den har siden da forvandlet hele vores verden. Hvem havde troet, at disse dampmaskinesmåskruer ville vokse sig så store? I dag ville vor civilisation stå helt stille uden bilerne, og vi ville have måttet vente længe på pizzabuddet med hestevogn!
Skriv et svar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.